سیستم اعلام حریق زیتکس یکی از تجهیزات کاربردی شرکت زیتکس می‌باشد که در برابر ضربات فیزیکی، لرزش و حریق مقاومت بالایی دارد. این سیستم قادر است دود یا حرارت بالا را با آدرس دقیق تشخیص داده و محل این آدرس‌ها را به‌عنوان فضای خطر اعلام کند. اعلام حریق زیتکس با شناسایی سریع و دقیق محل آتش‌سوزی، به شما کمک می‌کند تا اقدامات لازم را به‌موقع انجام دهید و از به بارآمدن خسارات جانی و مالی جلوگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات دراین‌رابطه، راهنمای نصب اعلام حریق زیتکس است که به شما در راه‌اندازی صحیح آن کمک می‌کند.

سیم‌بندی اعلام حریق زیتکس

سیم‌بندی یا سیم کشی اعلام حریق زیتکس شامل سیم‌کشی تمامی تجهیزات اعلام حریق ازجمله دتکتورها، شستی‌ها، آژیر و نصب کنترل پنل اعلام حریق می‌باشد. باید دقت کنید که نصب و سیم‌کشی دتکتورها به‌صورت موازی است و باید پلاریته مثبت و منفی آن‌ها رعایت شود. همچنین در زمان سیم‌کشی سیستم اعلام حریق زیتکس توجه به این نکته که هر مدار ورودی نمی‌تواند بیشتر از ۳۲ المان مختلف داشته باشد ضروری است. در غیر این صورت عملکرد سیستم اعلام حریق زیتکس شما تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. همچنین مواقع لزوم عملکرد درستی نخواهد داشت. جهت سیم‌کشی سیستم اعلام حریق، باید ورودی‌ها و خروجی‌های پنل مرکزی را به طور صحیح به هم وصل کنید تا عملکرد مناسب سیستم اعلام حریق فراهم شود.

از مهم‌ترین ورودی‌ها و خروجی‌های مربوط به سیستم اعلام حریق زیتکس می‌توان به ورودی منبع تغذیه، ورودی پنل، خروجی پنل که با نام مدار آژیر نیز شناخته می‌شود، رله‌های آتش، رله‌های کمکی و رله فالت اشاره کرد. در سیم‌کشی اعلام حریق زیتکس، کابل‌کشی مطابق استاندارد BS 6207 و نصب تجهیزات سیستم اعلام حریق نیز بر اساس استاندارد BS 5839 انجام می‌گیرد. سیم‌کشی سیستم‌های اعلام حریق زیتکس را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم‌بندی نمود و باتوجه‌به خصوصیات هر گروه باید کابل مناسب با آن را انتخاب کرد.

هر دو گروه می‌توان کابل ۱٫۵ میلی‌مترمربع با روپوش و عایق پروتودور را استفاده کرد. ولی در مکان‌هایی که امکان ضربه یا ساییدگی و جویده شدن توسط حیوانات و حشرات وجود دارد، باید از کابل‌ها حفاظت مکانیکی نمود. سیم‌های آژیر و چراغ‌های حفاظت باید داخل دیوار و زیر ۱۲ میلی‌متر گچ دفن شوند.

سیم‌کشی اعلام حریق زیتکس

راهنمای نصب اعلام حریق زیتکس

برای نصب اعلام حریق زیتکس بایستی شستی‌ها، دتکتورها، پنل و آژیرها را راه‌اندازی کنید؛ بنابراین برای انجام دقیق این کارها مراحل نصب را به‌دقت دنبال کنید.

نصب شستی

یکی از مراحل نصب اعلام حریق زیتکس نصب شستی است. در این مرحله باید چهارپایه مشخص شود که از این چهارپایه، معمولاً دو عدد برای ورودی و خروجی مثبت و دو عدد دیگر را برای ورودی و خروجی منفی در نظر گرفته می‌شود. مطابق با دفترچه راهنمای سیستم اعلام حریق زیتکس، پایه‌ها را به زون‌ها متصل کنید. در حالت عادی شستی‌ها نشان‌دهنده مدار باز یا عدم وجود مقاومت هستند. اما در حالت فعال، بیانگر وجود مقاومتی از ۴۷۰ اهم تا ۶۸۰ اهم است.

نصب دتکتور

در ادامه آموزش نصب سیستم اعلام حریق زیتکس به دتکتورها می‌رسیم. در دتکتورها یک جفت‌پایه ورودی و خروجی مثبت و دوپایه ورودی و خروجی منفی وجود دارند. دتکتورها را باید به‌صورت موازی نسبت به هم نصب کنید. زمانی که دتکتورها را نصب کردید می‌توانید که آن‌ها را تست کنید تا از نصب صحیح آن‌ها مطمئن شوید. دقت کنید که نباید زیر دتکتور آتش روشن شود، چراکه ممکن است قطعه آسیب ببیند. برای این کار می‌توانید که از سشوار یا اسپری دود استفاده کنید.

مراحل نصب اعلام حریق زیتکس

نصب پنل اعلام حریق زیتکس

پنل اعلام حریق زیتکس بایستی در محلی نصب شود که کاملاً قابل‌مشاهده باشد. نصب پنل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند از دتکتورهای سقفی محافظت کنند و لازم است که آژیر اعلام حریق هم در نزدیکی آن‌ها نصب شود.

نصب آژیرها

آخرین مرحله از راه‌اندازی و نصب اعلام حریق زیتکس، نصب آژیرها است. جهت نصب آژیرها لازم است تا پایه‌ها مشخص شود. یک جفت پلاریته مثبت برای ورودی و خروجی منفی و یک جفت پلاریته منفی برای ورودی و خروجی مثبت تعبیه شده است. آژیرها به‌صورت موازی نصب شده و نمی‌توان از آن‌ها انشعاب گیری کرد. می‌توان توسط اهم‌متر مدار مربوط به آژیرها را تست کنید. به‌طوری‌که باید مقاومت دو سر ابتدا و انتهای مدار یکسان باشد. در نهایت نوبت به نصب باتری‌های ۱۲ ولتی داخل دستگاه می‌رسد. پس از نصب باتری می‌توانید سیم‌ها را به آن متصل کرده و برق را به آن وصل نمایید. درصورتی‌که باتری‌ها طور صحیح متصل نباشند، چراغ مربوط به باتری‌ها روشن می‌شود.

نقشه شستی اعلام حریق زیتکس

نصب شستی یکی از مراحل نصب اعلام حریق زیتکس است که باید از روی نقشه شستی، و باتوجه‌به دستورالعمل دفترچه اعلام حریق زیتکس صورت گیرد. مطابق با نقشه باید کنتاکت شماره ۱ و ۲ به ترتیب به ورودی مثبت و منفی متصل شوند. همچنین کنتاکت ۱A و ۲A نیز روی خروجی مثبت و منفی نصب شوند. چنانچه شستی در انتهای زون باشد، به‌منظور جلوگیری از اتصال کوتاه، باید بین کنتاکت ۱A و ۲A از یک مقاومت ۶.۸ اهم استفاده کرد.

نصب اعلام حریق

نصب اعلام حریق زیتکس

در بالا نحوه نصب صحیح اعلام حریق زیتکس به‌صورت مرحله‌به‌مرحله توضیح داده شد. در اینجا به چند نکته مهم و اصولی دررابطه‌با نصب هرکدام از اجزای سیستم اعلام حریق متعارف اشاره می‌کنیم.

۱. توجه کنید که اگر برای شستی مقاومتی تعبیه نشده است، لازم است تا یک مقاومت به شکل سری به شستی متصل گردد.

۲. در ادامه راهنمای نصب اعلام حریق زیتکس، نکته مهمی که وجود دارد، دررابطه‌با محل نصب شستی‌ها است. باید شستی را در تمام مسیرهای خروجی از جمله راه‌پله‌ها، پاگردها و اطراف درب‌های خروجی نصب کنید. نکته‌ی دیگر اینکه از فاصله‌ای معین در ساختمان تا محل نصب شستی نباید بیشتر از ۳۰ متر باشد. البته این فاصله در مکان‌هایی که احتمال خطر بیشتر است، باید کمتر از ۳۰ متر باشد. ارتفاع نصب شستی از کف زمین ۴/۱ متر است و باید کاملاً واضح و دردسترس باشند.

۳. دو مدار مختص آژیر در دستگاه مرکزی نصب می‌گردد و تعداد آژیرهای به‌کارگرفته‌شده در هر لاین بایستی یکسان بوده و در مجاورت دستگاه مرکزی نصب شوند. کمترین صدای آژیرها باید dB 5 یا dB 65 فراتر از سطح صدای پس‌زمینه باشد. صدای آژیر بایستی در تمام بخش‌های ساختمان، واضح باشد؛ حتی برای افرادی که در اتاق‌خواب هستند و سطح صدای بیداری آن‌ها dB 75 است. البته صدای آژیر نباید از سطح dB 120 بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *